Een steekje los, Iris ter Haar ~ Boekrecensie

Hoewel het boek van Iris al een paar maanden te koop is, heb ik nu pas tijd en ruimte in mijn hoofd vrijmaken om dit boek van een goede recensie te voorzien. Daarom deze blog gevuld met een paar redenen waarom mensen die “niets met mentale gezondheid te maken hebben” dit boek écht moeten lezen, mijn favoriete borduurpatronen uit de borduurshop van Iris en het slechtste self-care advies dat ik ooit mocht ontvangen.

⭐⭐⭐⭐⭐/5

Na het lezen van vrijwel iedere bladzijde van Een steekje los roep ik in mijn hoofd “Ja! Precies!” Dat gebeurt niet zomaar. Dat komt omdat Iris haar gevoelens en ervaringen zo duidelijk heeft weten te vangen in woorden dat je haar paniekstoornis met agorafobie langzaam leert kennen en goed leert begrijpen. Zinnen zoals “Het voelde alsof ik een figurant in een film was en het script niet kende, ik deed mee maar ook niet echt.” of “Het is eind april en ik begin officieel met therapie. Hallefuckingluja.” Als je zelf géén ervaring hebt met een slechte mentale gezondheid raad ik dit boek aan omdat je tijdens dit boek echt in de schoenen van Iris gaat staan. Het helpt je om een beter begrip te hebben van wat er zich allemaal afspeelde in haar hoofd en in haar leven. Heb je wél ervaring hebt met een slechte mentale gezondheid dan raad ik dit boek aan omdat het een reëel beeld geeft van dingen zoals wachttijden, het krijgen van een diagnose en het (lange) pad naar beter in je vel zitten. Wil je een gesigneerde versie van Een steekje los kopen? Klik dan hier.

Heb je geen ervaring met een slechte mentale gezondheid?

Hoewel er steeds meer mensen onder ogen zien dat hun mentale gezondheid niet zo lekker is, zijn er ook heel veel mensen die zich nooit zullen afvragen of ze mentaal alles op een rijtje hebben. Voor deze mensen kan het boek van Iris inzicht geven in hoe het hebben van een DSM-V diagnose het leven kan beïnvloeden, hoe moeilijk het kan zijn om eindelijk om hulp te vragen en hoe hard er gewerkt moet worden om op je eigen twee benen te kunnen staan. Ook laat Iris zien dat hoewel haar angsten zwaar wegen, het aan de buitenkant vaak niet te zien is. Iris onderbouwt de keuzes die ze gemaakt heeft en deinst er niet van terug om aan te geven hóe moeilijk het soms is (geweest). En dat allemaal zonder kommer en kwel, maar met een vleugje sarcasme en hier en daar een knipoog.

“Waarom schrijf je een recensie hierover Charlie?”

Mijn werk als content maker is om interessante samenwerkingen aan te gaan en daar content over te maken. Zo ook rondom het boek Een steekje los. Toen Iris mij benaderde met de vraag of ze haar boek naar mij mocht opsturen, was ik helemaal verbaasd. Ik stond op haar lijstje met handwerk influencers! Is dat even een veer in m’n bips! Iris was eerder al te gast bij de Online Handwerk Club en nu ik haar boek uit heb, schrijf ik maar al te graag een recensie. Vind je dit een waardevolle recensie en wil je mij graag inschakelen voor een recensie of product promotie? Bekijk hier hoe wij kunnen samenwerken.

Vergeet niet dat dit verhaal nog niet is afgelopen

Een diagnose krijgen voor een mentale ziekte is heftig. Toen ik in 2020 de diagnose chronische depressie kreeg, moest ik het zelf leren begrijpen voordat ik het aan anderen kon vertellen. Iris zet haar diagnose vanaf het begin al neer als feit. Je kunt er niet omheen. Ze heeft een angststoornis en het beïnvloedt haar leven. Punt. Omdat ze er zo helder over schrijft, kan ik me voorstellen dat sommige mensen denken dat dit hele verhaal nu 100% verleden tijd is. Je kunt er immers niet op zo’n toon over schrijven als het niet achter de rug ligt. Iris heeft veel aandacht en tijd besteedt aan het schrijven van haar boek en dat merk je. Maar denk maar niet dat dit betekent dat haar diagnose nu uitgegumd wordt of dat ze nooit meer angstig zal zijn.

Schermafbeelding 2022-01-17 194732

Heb je wél ervaring met een slechte mentale gezondheid?

Dan raad ik het aan om dit boek als bronnenboek te gebruiken. Omdat Iris haar boek begint met de heftigste momenten uit haar ervaringen met een angststoornis, vond ik het soms best pittig om door de eerste hoofdstukken heen te komen. Ik heb na het krijgen van dit boek dan ook een tijdje gewacht voordat ik me er klaar voor voelde. Als je zelf niet goed in je vel zit, kun je, wat mij betreft, even Deel 1 skippen totdat je wat steviger in je schoenen staat. Sla je Deel 1 over en begin je bij Deel 2? Dan kijk je als het ware met Iris mee terwijl ze verschillende soorten therapie (ja ook bezigheidstherapie in de vorm van borduren) uitprobeert. Ze legt de zaken helder uit en is eerlijk over wachttijden, teleurstellingen en overwinningen. Aan het einde voelde ik me heel trots op Iris. Wandel jij over een soortgelijk pad? Dan ben ik ook heel trots op jou!

Mijn favoriete borduurpatronen

Ik kan natuurlijk niet zomaar niets over de prachtige borduurpatronen in Iris d’r borduurwinkel zeggen. Hoewel Iris in haar boek sporadisch iets over borduren als bezigheidstherapie benoemt en daar ook enkele voordelen van benoemt, is dit boek geen handwerkboek. Wel staat haar borduurwinkel vol prachtige materialen en kits. Mijn top 3:

Lazy daisy borduursteek op jeansjas

Je hebt self-care en je hebt self-care

Als je mentaal zelf in de knoop zit, wil je er alles aan doen om je beter te voelen. Workshops, meditaties, boeken lezen, vitamines… Noem het maar op! Als je Instagram mag geloven, is self-care een eitje. Podcast op, in bad een gezonde maaltijd en een glas wijn. “Neem gewoon wat tijd voor jezelf” is het advies dat ik het vaakst heb gehoord tijdens mijn mentale gezondheidsavontuur. Gelukkig weet Iris heel goed uit te leggen waarom ongevraagd advies van een ander nou net dát advies is waar je helemaal niets aan hebt. “Ik hoefde geen quick fix mijn kant op gegooid te krijgen, ik wilde alleen maar gehoord worden en me een beetje minder alleen voelen.”

Heb jij Een steekje los al gelezen? Of heb je nog vragen?

Neem vooral de ruimte om na deze blog gelezen te hebben helemaal naar beneden te scrollen en een berichtje achter te laten. Stel ook gerust vragen, wellicht weet ik het antwoord op jouw vraag of kan ik de vraag doorspelen aan Iris.

Ps. Heb je vragen over jouw eigen mentale gezondheid bel dan je huisarts en maak een afspraak. Bij psychische nood kun je de Luisterlijn bellen op 088 0767 000. Het nummer is dag en nacht bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een vertrouwelijk gesprek of luisterend oor.

Deel deze post met jouw vrienden en familie!

Handgemaakte trui breien

Charlingual

Hoi, ik ben Charlie. Mij zou je kunnen kennen van de Online Handwerk Club of van mijn vele artikelen over Slow Living, Handwerken en Duurzaamheid. Ik ben altijd op zoek naar de mooie dingen in het leven en doe mijn best om op mijn eigen manier bewuste keuzes te maken. Wist je dat er iedere werkdag een nieuw artikel of nieuwe video online komt? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niks!

Volg mij online

De nieuwste blogs