Recensie: Viltbloemen van Daphne Engelke

Als je ooit levensechte vilten bloemen in je Instagram feed voorbij hebt zien komen, is de kans groot dat Daphne Engelke, beter bekend als de Viltbloemist, ze heeft gemaakt. Hoewel Daphne al jaren bezig is met het ontwerpen en maken van haar vilten creaties, is ze pas 4 jaar fulltime als viltbloemiste aan het werk. Dat ze nu al een boek vol moois heeft kunnen uitbrengen, zegt heel veel over haar kundigheid en passie. Van deze Viltbloemiste wil je maar al te graag de kneepjes van het vak leren!

De inhoud: 10 verschillende viltbloemen om zelf te maken

Toen ik Daphne laatst tijdens de Online Handwerk Club sprak, was ik enorm nieuwsgierig naar welke bloemen ze wel en niet in haar boek heeft vertegenwoordigd. Ze vertelde rekening te houden met  twee dingen. De bloemen moeten er goed en levensecht uitzien en het maken van de bloemen moet leuk blijven. Door telkens die twee factoren in haar achterhoofd te houden, heeft ze een tiental prachtige bloemen weten uit te zoeken. Eenvoudige madeliefjes bijvoorbeeld, maar ook sierlijke anemonen en uitdagende rozen hebben een plek gekregen in haar allereerste boek.

Opvallend: Uitgebreide instructies, tips & tricks

Daphne neemt in haar boek Viltbloemen de tijd om je van begin tot eind te begeleiden. Zo leert ze je welke materialen fijn zijn om mee te werken, kun je verschillende technieken oefenen, mag je gebruik maken van een tiental patronen en geeft ze inzicht in hoe jij jouw viltbloemen het mooist kunt stylen. Daphne heeft een scherp oog voor detail en ze wil er daarom ook zorg voor dragen dat je het beste kunt maken van de projecten waar jij mee aan de slag gaat. Het boek staat bol van duidelijke instructies en handige tips & tricks

Handig: Patroonbladen en buigschema’s

De laatste bladzijdes uit het boek zijn gevuld met patronen en buigschema’s. De patronen en buigschema’s zijn bedoeld om jou te ondersteunen bij het maken van jouw eigen handgemaakte viltbloemen. Als beginner is dit super handig omdat je de patronen kunt overtrekken op jouw vilt en ook de vorm van jouw ijzerdraad kunt vergelijken met het juiste buigschema. Heb je al een paar viltbloemen gemaakt en wil jij jouw creativiteit ruimte geven om zelf grotere of anders gevormde viltbloemen te maken? Dan kun je de patronen natuurlijk ook overslaan.

Vormgeving: Licht en luchtig

Dit boek is echt een modern DIY boek. De stijl van het boek zelf zou ik omschrijven als heel licht en luchtig. De foto’s hebben allemaal een effen, lichte achtergrond en dit zorgt er voor dat je heel duidelijk kunt zien wat de handen van Daphne aan het doen zijn. Het boek kun je echt zien als handleiding en dat is reuzefijn! Waar vroeger DIY boeken vaak vol stonden met bonte plaatjes en drukke lettertypes, is dat bij dit boek niet het geval. Ik word heel enthousiast van het idee dit je een perfect Slow Living moment kunt maken van het uitkiezen van een project waar jij mee aan de slag wilt gaan.

Viltbloemist boek Recensie Daphne

Extra: Pagina’s vol speciale projecten

Naast de uitgebreide instructies hoe je zelf viltbloemen zoals de magnolia en de pioenroos kunt maken, heeft Daphne ook een tiental pagina’s gevuld met bijzondere projecten. Denk aan corsages voor een bruiloft, bloemenkransen die niet zouden misstaan op een festival en versiering voor op pakjes en cadeaus. Zulke projecten stimuleren om de viltbloemen niet alleen maar “voor de mooi” te maken, maar ook daadwerkelijk in te zetten tijdens een speciaal evenement. Deze extra, duurzame, toevoeging aan het boek is wat mij betreft heel waardevol!

Conclusie:

Daphne veroverde enkele jaren geleden al heel snel veel harten onder de handwerkers en met dit boek zal ze nog meer mensen motiveren om aan de slag te gaan met het maken van vilten bloemen. De vormgeving, de instructies en de foto’s maken samen een prachtig geheel en ik kan niet wachten om te zien welke bloemen er in het tweede boek van Daphne d’r hand zullen verschijnen.

Deel deze post met jouw vrienden en familie!

Charlingual

Hoi, ik ben Charlie. Mij zou je kunnen kennen van de Online Handwerk Club of van mijn vele artikelen over Slow Living, Handwerken en Duurzaamheid. Ik ben altijd op zoek naar de mooie dingen in het leven en doe mijn best om op mijn eigen manier bewuste keuzes te maken. Wist je dat er iedere werkdag een nieuw artikel of nieuwe video online komt? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niks!

Volg mij online

Nieuwste blogs