Recensie: Lace ~ Kantbreien voor beginners

Alexa, die onder de naam Amilishly al jaren haak-en-brei patronen ontwerpt, heeft weer een nieuw boek uitgebracht. Met het boek Lace – Kantbreien voor beginners neemt ze een grote, spannende stap. Maar eigenlijk hoeft ze zich helemaal geen zorgen te maken. Het boek is voor iedere handwerker (of je nou beginner of pro bent) een waar genot om uit te werken!

Breiboek beginners kant Amilishly

De inhoud: tien uitgebreide patronen

Alexa is, wat mij betreft, een ontzettend fijne brei-juf. Ze weet niet alleen heel goed wat ze aan het doen is, maar weet ook in haar patronen rust uit te stralen. Bijna elk patroon start met een kleine notitie die precies uitlegt hoe je aan de slag kunt gaan. De patroon notities van Alexa geven net dat beetje meer houvast die er voor zorgt dat ik vastberaden aan de slag kan gaan.

Opvallend: duidelijke instructies zonder gedoe

Dat ik over de manier waarop de patronen zijn opgebouwd enthousiast zijn, is denk ik wel al duidelijk. Naast de duidelijke overzichtelijkheid van de patronen is er nog iets wat mij opvalt. In dit boek vind je vrijwel geen rompslomp. Ieder patroon begint weliswaar met een korte alinea over hoe het patroon tot stand is gekomen en waar de naam van een patroon vandaan komt, maar de rest van de vormgeving is heel minimalistisch. De foto’s zijn romantisch zonder saai te zijn en de bladzijdes zijn gevuld met kennis. Wat een aanwinst is dit boek zeg!

Handig: alle breikennis op één plek

Naast de fijne patronen en prachtige vormgeving, heb ik nog een puntje van lof. In Laces taat zó veel handwerk  informatie! Uitleg over dingen zoals teltekeningen, Nederlandse brei-afkortingen, het breien van kledingstukken en welke hulpmiddelen het breien nog fijner maken. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: of je nou voor het eerst een setje breinaalden oppakt of al honderden sokken hebt gebreid. Dit is een prachtig breiboek om in huis te hebben.

Vormgeving: prachtige en pure fotografie

Over de foto’s sprak ik eerder al een beetje. De foto’s zijn genomen tegen een prachtige achtergrond (een mooie b&b in Apeldoorn) en met een prachtig model: Sasja de Niet. Tot slot is het boek vormgegeven door de dames van Studio Bont. Deze elementen zorgen er samen voor dat het boek niet alleen waardevolle patronen bevat, maar ook een prachtige uitstraling heeft.

Extra: lieve illustraties van Alexa ‘herself’

Een kers op de taart in dit boek zijn de kleine illustraties die Alexa zelf tekende. Het zijn de kleine details die Lace net dat beetje bijzonderder maakt en daar mogen zowel de auteur als de vormgeefsters, het model, de fotografe en de uitgeefster behoorlijk trots op zijn.

Conclusie: een warm breiboek vol motivatie

Ik heb begrepen dat het maken van dit boek een fikse klus was, maar oh wat is het eindresultaat fijn! Alleen al door het boek bladeren kan een momentje van ontspanning zijn en ik vermoed dat als je aan een van de breipatronen uit Lace: Kantbreien voor beginners begint, zo zomaar verslingert zult raken!

Kantbreien voor beginners Lace Amilishly

Deel deze post met jouw vrienden en familie!

Charlingual

Hoi, ik ben Charlie. Mij zou je kunnen kennen van de Online Handwerk Club of van mijn vele artikelen over Slow Living, Handwerken en Duurzaamheid. Ik ben altijd op zoek naar de mooie dingen in het leven en doe mijn best om op mijn eigen manier bewuste keuzes te maken. Wist je dat er iedere werkdag een nieuw artikel of nieuwe video online komt? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niks!

Volg mij online

Nieuwste blogs