Recensie: Gallery ~ Het nieuwste boek van the Guy with the Hook

Het tweede boek van Mark Roseboom, aka the Guy with the Hook, is een verlengde van zijn eerste boek: Journey. Hij neemt ons mee naar verschillende musea in verschillende delen van de wereld en toont ons in elk nieuw museum weer een nieuw haakpatroon. Al zijn haakpatronen zijn gebaseerd op werken van meester-schilders. Beginnend met de Mona Lisa en eindigend met een kleurenstudie van Kandinsky. Het resulteert in een prachtig boek vol interessante haakpatronen.

Ik ben al van jongs-af-aan liefhebber van kunst en was erg nieuwsgierig naar het nieuwste boek van Mark. In het voorwoord vertelt Mark over hoe hij geïnspireerd raakte door de verschillende musea en schilderijen die hij heeft gezien in zijn leven. Hij richtte zich tijdens zijn ontwerpproces niet perse op de gevoelens die schilderijen op kunnen roepen, maar ging juist aan de slag met de technische aspecten van verschillende schilderijen. Zijn studie van deze schilderijen en zijn talent als ontwerper hebben er voor gezorgd dat dit een haakboek is die echt de diepte in durft te duiken.

Opvallend: Warme patronen met een diepere laag

Net zoals het eerste boek van Mark voelt dit boek heel warm en vol. De diepe, warme kleuren die gebruikt worden, de donkere achtergronden van de foto’s en de volle, intrinsieke patronen zijn heel kenmerkend voor Mark z’n eigen stijl.

Handig: Uitgebreide teksten en tekeningen

Ieder patroon beschikt over een (of meerdere) verdiepende tekening(en). In eerste instantie lijken de patronen heel intensief. Ik kan me voorstellen dat dit kan afschrikken. Maar als je eenmaal begint aan een patroon zie je dat Mark veel gebruik maakt van herhaling. De eerste paar uren haken is even ploeteren, maar het resultaat is dit helemaal waard!

Vormgeving: Op kleur gesorteerd

Naast de prachtige fotografie (het is gewoon te mooi om verder te omschrijven. Blader maar eens door het boek!) Heeft ieder patroon in dit boek een andere kleur gekregen. Er is gekozen voor een hoofdkleur uit ieder patroon. Dit maakt dat als je door Gallery heen bladert je al snel ziet waar een patroon start en eindigt. Het boek ziet er door de gekozen kleuren eruit als een geheel, maar je ziet ook een duidelijk onderscheid tussen de projecten. Een klein dingetje wat ik zelf minder handig vind: Sommige pagina’s zijn te donker om de tekst goed te kunnen lezen. Het gaat echt om enkele pagina’s en het is absoluut geen ramp. Een extra lampje aanzetten en het probleem is opgelost.

Gallery the Guy with the Hook recensie

Extra: Wereldberoemde kunstenaars leren kennen

Toen ik Mark onlangs sprak, werd het mij al snel duidelijk dat dit boek niet zomaar een haakboek is. Net zoals bij zijn vorige boek Journey, neemt Mark je weer mee op reis. Deze keer niet naar bijzondere plaatsen, maar langs intrigerende schilderijen. In het boek bezoek je 12 haakwerken die gebaseerd zijn op 12 verschillende meesterwerken gemaakt door wereldberoemde kunstenaars. Ben je een kunstliefhebber? Dan is dit een fantastisch boek. Weet je nog maar weinig van kunst af, maar ga je aan de slag met de patronen uit dit boek? Dan ben je binnen de kortste keren plots bekeerd tot kunstliefhebber!

Conclusie:

Wederom een inspirerend en vullend boek van the Guy with the Hook. Ik zou dit boek zeker aanraden aan handwerkers die al flink wat haakkilometers achter de rug hebben. Ook (beginnende) hakers die een band hebben met de kunstwerken uit dit boek gaan hier heel gelukkig mee worden. Stel je voor dat jouw eerste haakwerk een meesterwerk is uit dit boek. Dat zou geweldig zijn! Mark, je hebt er weer iets ontzettend moois van gemaakt en ik verheug me er op te mogen ontdekken waar je ons in boek 3 naartoe brengt.

Deel deze post met jouw vrienden en familie!

Charlingual

Hoi, ik ben Charlie. Mij zou je kunnen kennen van de Online Handwerk Club of van mijn vele artikelen over Slow Living, Handwerken en Duurzaamheid. Ik ben altijd op zoek naar de mooie dingen in het leven en doe mijn best om op mijn eigen manier bewuste keuzes te maken. Wist je dat er iedere werkdag een nieuw artikel of nieuwe video online komt? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niks!

Volg mij online

Nieuwste blogs